Sök

Information och köpvillkor

Så här handlar du:

Välj den vara du vill köpa, klicka på "LÄS MER", fyll i antal och klicka på ”KÖP”.

När som helst under beställningens gång kan du se vad som finns i korgen genom att klicka på "Varukorg” högst upp till höger. Därifrån kan du hantera dina produkter eller tömma varukorgen. När du är nöjd med din beställning klickar du på ”Till kassan”.

Vi gör vårt bästa för att webbutiken ska vara uppdaterad. Dock reserverar vi oss vid att vissa varor kan ta slut då samma lagersaldo även gäller för vår fysiska butik. Vi kontaktar dig om detta skulle uppstå / alternativt stryker varan på din order.

Minsta ordervärde 500SEK. Vi har enormt mycket ordrar och har satt den gränsen för att kunna leverera i rimlig tid.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och adress registreras i vårt kundregister.

Gårdsromantik förbehåller sig rätten att neka kund ett köp.

Priser och produkter

Alla priser är i svenska kronor (SEK) inklusive moms.
Det kan finnas flera produkter på en bild men alla varor säljes styckevis om inget annat anges.

Gårdsromantik har rätt att ändra priser och frakter som är uppenbart felaktiga, vi informerar då kunden innan vi skickar leveransen.

Många av våra produkter är handgjorda, patinerade och avsiktligt tillverkade med ojämnheter och patina för att skapa en gammaldags stil. De varierar i utseende och färg är inte identiskt lika - Vi tar inte emot reklamationer på sådana avvikelser.

Skall varor förvaras utomhus får man räkna med mer patinering.

Många produkter levereras omonterade eller delmonterade av transportskäl, varorna monteras av kunden som även helt ansvarar för att montering sker på korrekt sätt så inte varan eller omgivning kommer till skada.

De flesta av våra lampor levereras omonterade utan stickkontakt då de är importerade och uttag skiljer sig!

Våra textilier är ofta i naturmaterial som ex bomull eller lin och kräver strykning efter tvätt - man får räkna med en krympmån på ca 3-6%. De är ofta handsydda och har ej spikraka sömmar och mönsterpassning. Tryckta textilier får man räkna med att mönstret inte är spikrakt placerat - det är charmen med shabby chic - det skall se handgjort ut!

"Beställningsvara" innebär att varan inte finns i lager utan beställs efter lagd order. Leveranstiden är ca 2-3 veckor!


Fraktkostnad

Vi skickar med dhl som levererar till servicepoint i din närhet.
Kostnaden för paket är för närvarande 69:- till privatpersoner. upp till 10 kg. Frakten kan bli dyrare vid köp av skrymmande och tunga varor. Antingen anges detta i varubeskrivningen eller så informerar vi er innan vi skickar en sådan leverans om exakt fraktpris (men observera då att 69 kr ej stämmer på totalsumman ni ser i bekräftelsen).

Leverans till företag debiteras faktisk fraktkostnad från 120:-.

Beställning av enbart presentkort inom Sverige levereras elektronisk eller som brev fraktfritt till både privatpersoner och företag.

Vi skickar bara inom Sverige.

Val av DHL ombud
Frakt sker med DHL. DHL ombud väljs automatiskt genom DHL's datasystem utifrån er adress. Om man önskar ändra det debiteras man 225:- och då är vi behjälpliga att styra om ert paket. Paket som gått i retur skickas inte om - se nedan outlöst paket.


Betalsätt:

Kortbetalning:

Säker kortbetalning genom dibs AB.

Kortuppgifter lagras inte utan hanteras säker via SSL kryptering samt bankernas senaste säkerhetsteknik 3D Secure.

Vi accepterar VISA, Mastercard. Inga extra avgifter tillkommer vid kortbetalning.   

Vi gör namn- och adresskontroll. Namn- och adressuppgifter måste vara identiska med kortutfärdarens register.

Kortet är personligt och du kan därför inte handla på exempelvis din make/makas kort eller kort som är registrerade på företag. Vi accepterar Visa Och Mastercard.

Vi följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt kort/bankkonto.

Ditt kort/konto belastas först i samband med att varan levereras.

Du kan känna dig helt säker när du handlar med kort hos oss.

 

Faktura:

Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Du får alltid hem varan innan du betalar.
  • Betalningstid minst 14 dagar.
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter.
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

En aviavgift om 39  kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en konfidentiell kreditprövning av Klarna som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Fakturan mailas till din mailadress när vi skickar ditt paket.

OBS! Paketet levereras alltid till servicspoint i närheten av din bokförda adress. Vi kan inte skicka till annan adress- Har du nyligen flyttat så måste du se till att den nya adressen är registrerad.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. reavaror och beställningsvaror.

Om du ångrar ditt köp eller vill reklamera en vara måste du kontakta Klarna. Detta för att du skall slippa påminnelseavgift.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

Delbetala från 50 kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället gör Klarna en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här

Kontakta Klarna på telefon 08-120 120 00 om du har behov av att höja din kreditgräns, har andra frågor kring fakturering eller om problem uppstår.


Orderbekräftelse
Du får automatiskt en orderbekräftelse per e-post till den e-postadress du anger vid beställningen. OBS! Kontrollera att du anger rätt e-postadress. Om du inte får någon bekräftelse av oss kan du ha angivit en felaktig adress. Ditt paket aviseras i första hand till ditt mobilnummer om du angett det Kontrollera noga att du angett rätt mobilnr - annars aviseras det till din mailadress. Får du ingen orderbekräftelse kontakta oss eftersom vi inte har möjlighet att kontakta dig då.

Kontrollera att ordern stämmer och kontakta oss om du har frågor.

Leveranstid
Med reservation för varor som tagit slut eller för leveransförseningar från våra leverantörer, bör du ha dina varor ca 5-15 dagar efter du lagt en beställning.
För beställningsvaror är leveranstiden längre - oftast 2-3veckor.

Ambitionen är att alla varor du har beställt paketeras och levereras tillsammans.
Vissa varor har hög åtgång och kan ta slut - då inväntar vi dessa varor - vill du dela upp leveransen tillkommer ny frakt.

Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar.

Om du önskar avboka pga förseningar så maila oss på hjortgarden@gmail.com - annars så skickas varorna när de inkommer på lager.

Gäller speciellt bokstäver och gardiner som har en ojämn order och leveransingång.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakat av fraktbolaget.


Leveranssätt
Dina varor levereras med DHL Service Point, posten eller vid skrymmande paket med Schenker eller Bussgods.  Avisering sker i första hand till din mobil - om du ej angett mobilnummer sker avisering till din mail. Kontrollera att du angett rätt nummer/adress! Har du inte hämtat ut paketet får du en sista påminnelse via brev sedan går paketet i retur som ej utlöst paket - se info nedan.


Transportgaranti och Reklamation
Om du vid mottagandet  upptäcker att paketet är skadat ska du omedelbart anmäla/reklamera detta till DHL Service Point, Posten eller utlämningsstället där du hämtade din försändelse. Om du redan öppnat paketet när du upptäcker transportskadan, kontakta oss på hjortgarden@gmail.com.
En ev reklamation av skadad eller felaktig produkt ska mailas till oss omgående - senast 4 dagar efter det att du hämtat ut paketet om det är ett synbart fel.

Obs! Är varan defekt då ni får den skickad till er skall ni alltid spara varan och paketet i oförändrat skick.
Bild på produkt och emballage är en förutsättning för att ersättning skall utgå, vår transportör kräver det.  Reklamationen måste göras inom 4 dagar efter leverans av order.

Vi tar ej emot reklamationer som gäller slitage på använda eller tvättade textilier och porslin eftersom det är omöjligt för oss att veta hur de blivit behandlade.

Packa noga i orginalemballaget - vi tar alltid reklamationer i retur.
Kontakta oss via mail på hjortgarden@gmail.com. Du bekostar själv returfrakten som vi återbetalar när vi kontrollerat varan. Skicka inte tillbaka någonting utan att kontakta oss först. Skickar du ändå en vara tillbaka utan att kontakta oss först kan vi inte ersätta dig för frakten. Felaktig vara skall returneras till oss på det sätt som vi anger, utan kostnad för dig, paket under 2 kg skickas som brev. Emballera väl eftersom du står för transportrisken! Returer får under inga omständigheter ske mot postförskott och får heller aldrig göras utan föregående reklamation. Vi ersätter alltid varan med en likvärdig eller så får du pengarna tillbaka om varan är slutsåld. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav löses ej ut av oss. Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Vi undersöker alltid varan och skulle det vara så att den är felfri eller att det varit ett handhavandefel debiteras kunden 250 kr för kontrollen.


Felleverans:

Har vi skickat fel vara till dig så kontaktar du oss via e-mail. Vi rättar alltid till alla felleveranser. Vid felleverans står Gårdsromantik för kostnaden av returen, men ej för transportrisk.

När den felaktiga varan returnerats och kontrollerats skickar vi den rätta varan utan kostnad för dig. Skulle varan ha tagit slut får du automatiskt pengarna tillbaka. Felaktig eller skadad vara skall reklameras inom 7 dagar från mottagande av paket. 

Felaktig vara skall returneras till oss på det sätt som vi anger, utan kostnad för dig, paket under 2 kg skickas som brev. Returer får under inga omständigheter ske mot postförskott och får heller aldrig göras utan föregående reklamation.

Öppet köp
Du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det du hämtat ut paketet enligt Distansavtalslagen. Varan skall återlämnas i oförändrat skick och i orginalförpackningen. Du står själv för frakten tillbaka till oss och står även för transportrisken gentemot fraktbolaget. 

Vi ersätter dig för varan. Returfrakt ersätts inte.

OBS! returen skall skickas inom 14 dagar - spara kvittot!

Emballera väl! Är varan trasig vid en retur kan vi inte ersätta dig och du får själv ta reklamationen gentemot transportföretaget.
Bifoga meddelande om ordernr samt returorsak.
Kontakta ALLTID oss på mail hjortgarden@gmail.com innan du skickar tillbaka dina varor för mer information om hur du ska göra och för att undvika missförstånd. Om du skickar tillbaka ditt paket utan att kontakta oss riskerar du påminnelseavgift pga att vi ej hämtar paket varje dag. Returpaket som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej!

Paket som returneras efter öppet köp tid godkännes ej och kunden måste själv ombesörja ev återretur/hämtning av paket till kunden. Gårdsromantik kan efter överenskommelse med kunden skicka paketet på kundens ansvar och fakturera för ny returfrakt.

Det är viktigt att du pausar fakturan via Klarna så att du slipper få påminnelse/inkasso. Detta gör du genom att ringa till Klarna på 08-12012010.

* Ångerrätten gäller ej beställningsvaror, tyger på metervara, snöre/spets/band.
* Ångerrätten gäller ej heller tidskrifter, böcker eller rabatterade varor, varor på rea.
OBS! Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar gäller dig som privatperson - ej företag
 
Efter att vi mottagit dina returnerade varor återbetalar vi varans värde.
OBS! Vi kan bara betala tillbaks pengarna till samma kontokort som köpet gjordes med.

När du ska returnera en vara du ångrat köp av skickas den till:

Hjortgården

Sandåkersvägen 3

95433 Gammelstad 

Medskickat i din retur måste finnas ordernr, ditt namn, adress samt information om hur vi kan betala tillbaka dina pengar.

Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det. 

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Ej utlösta paket:

Paket som inte hämtats ut eller som inte mottages vid utkörning utan som går i retur till oss omfattas inte av ångerrätten. Paketet ligger på utlämningsstället under 14 dagar. Skulle paketet inte hämtas eller tas emot, så returneras varorna till oss. För alla paket som inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att debitera kostnader för frakt returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 500 kr för icke skrymmande paket. Skrymmande paket debiteras den reella frakt och returfrakt som vi betalat samt 200:- i expeditions och hanteringsavgift. Eventuella påminnelse och inkassokostnader som uppkommer i och med att paketet ej har hämtats ut debiteras kunden.

Ej godkända paketreturer:

Paket som returneras efter öppet köp tid godkännes ej och kunden måste själv ombesörja ev återretur/hämtning av paket till kunden. Gårdsromantik kan efter överenskommelse med kunden skicka paketet på kundens ansvar och fakturera för ny returfrakt.

Skulle paketet inte hämtas eller tas emot, så returneras varorna till oss. För alla paket som inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att debitera kostnader för frakt returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 500 kr för icke skrymmande paket. Skrymmande paket debiteras den reella frakt och returfrakt som vi betalat samt 200:- i expeditions och hanteringsavgift. Eventuella påminnelse och inkassokostnader som uppkommer i och med att paketet ej har hämtats ut debiteras kunden.


Klimatsmart:
Vi tänker klimatsmart och återanvänder packmaterial i stor utsträckning.
Detta innebär att du som kund i största möjliga mån kommer få återanvänt utfyllnads-/stötdämpande emballage samt kartonger. Vi hoppas att ni stödjer oss i det beslutet.

Vi har även valt att inte skriva ut förskottsbetalda fakturor och posta dem, utan sänder faktura per e-mail.

Fakturor från Klarna bifogas alltid i beställningen.

Vidare ser vi till att spara så mycket vi kan på el och vatten, källsorterar allt avfall, och tänker ständigt på hur vi kan förbättra oss än mer. Har du förslag så tar vi gärna del av dem!

Frågor om varor och leveranser
Eftersom vi är en nätbutik når du oss via email hjortgarden@gmail.com.


Bilder
Observera att vi inte ger någon garanti för att bilderna i butiken visar varans exakta utseende.
Vi kan inte garantera att en vara som visas i butiken exakt återger de färger som den har i verkligheten.
Hur färgen återges beror t ex på inställningar i din dator.

Varan kan vid ny leverans skilja marginellt i färg och utseende.

Force majeure:

Vi anser oss befriade från förpliktelsen att fullgöra nämnda avtal i händelse av naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer samt jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses eller undvikas.

 
Övrigt
Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Hjortgården tar ansvar för alla personuppgifter som du lämnar till oss när du blir kund och medlem hos oss eller vill ha vårt nyhetsbrev. Uppgifterna stannar inom Hjortgården och vi lämnar inte ut dina personuppgifter till tredje part.


Hjortgården reserverar sig för slutförsäljning och prishöjningar hos leverantörer som påverkar slutpriset till kund samt eventuella tryckfel.

Textalk Webshop